21 augustus

Click for Praag, Tsjechië Forecast




21 augustus
We vervolgen onze weg en rijden door naar Praag, nog zo'n 270 km. te gaan naar ons hotel.
Voor we het hotel bereiken komen we langs Theresienstadt wat we graag eens bezoeken.
Mocht er geen tijd voor zijn zullen we later in Oostenrijk Mauthausen gaan bekijken.
We hebben hier voor 3 nachten het NH Praha Radlicka geboekt. Het ligt in de wijk Smichov, iets ten zuidwesten van het centrum, makkelijk te bereiken met de auto en zo komen we ook makkelijk  weer weg als we richting Oostenrijk gaan.
Het hotel heeft gratis Wifi (erg belangrijk :)) en gratis parkeergelegenheid wat in Praag niet zo makkelijk te vinden is.
Ontbijtje is ook inbegrepen en zien wel wat ze te bieden hebben.
In Praag zelf zullen we gebruik gaan maken van het openbaar vervoer.



Reisverslag:
Vanochtend weer vroeg uit de veren want uitslapen staat nou eenmaal niet op ons programma en om 8 uur zaten we gepikt en gedreven in de ontbijtzaal.
Het zag er echt allemaal fantastisch uit en we lieten het ons goed smaken.
Om 9 uur echter verlieten wij dit eenvoudige maar prima hotel op weg naar ons einddoel vandaag en dat is Praag.
Het weer zag er weer goed uit en  22 graden om de dag te starten is niet echt verkeerd.
Vlak voor de grens stond een kantoortje waar we een sticker moesten kopen,die je vervolgens achter je raam plakt en op die manier een steentje bijdraagt aan het onderhoud van het wegennet.
Je kon er betalen met euro’s en als wisselgeld kreeg je kronen terug,nou dat was even een goede deal, je betaald met een briefje van €50 en krijgt vier briefjes van 200 kronen retour.
Het was rustig op de weg en Theresienstadt was dan ook snel bereikt, onderweg nog wel een soort kasteeltje gespot en verder genoten van het landschap.

Zowel voor Paula als voor mij was het de eerste keer dat we ons op Tjechische bodem bevonden
Theresienstadt bestaat eigenlijk uit 2 delen een kleine vesting deze deed dienst als strafkamp en een grote vesting en dit was meer een getto.
Op het moment van binnenrijden voel je een soort van bedrukte stemming over je heenkomen en het net een soort ghosttown en zowel de getto als de kleine vesting maakten een enorme indruk op ons.
Ook de 500 meter lange tunnel waardoor men de gevangenen liet lopen op weg naar de executieplaats en  de enorme kleine ruimtes waar ze de mensen instouwden waren zeer indrukwekkend.
Na zo’n drie uur daar te hebben rondgewandeld waren we behoorlijk in een depri stemming en besloten om onze reis voort te zetten.









Ja en met een lege maag op pad is ook geen succes dus besloten we bij het eerste de beste restaurant te gaan eten.
Helaas hadden we niet genoeg kronen en moesten we ons tevreden stellen met een kopje cappuccino
Dit had echter meer weg van een bak warme melk maar misschien hoort dat wel zo in Tsjechië
Ondertussen was werd mijn lodderige oog door een raamsticker gealarmeerd en die betaalkaart had ik, alleen de pinautomaat had het net die ochtend begeven en ze accepteerden geen euro’s
Uiteindelijk nadat we allebei bijna flauw waren gevallen van de honger zei de waardin dat er 50 meter verder een bankomaat was en toen was de bestelling snel geplaatst.
Paula koos een biefstuk en ik begin al een beetje in een Oostenrijkse stemming te komen en werd er een Wienerschnitzel besteld.


Met een goed gevulde maag gingen wij op naar Praag en werd onze goede vriend Tom ter assistentie geroepen.
Wederom werden we niet teleurgesteld en reden we verkeerd.
Ook de waarschuwingen voor tolwegen bleken uit zijn duim te zijn gezogen,uiteindelijk zijn we er wel achter gekomen wat er met Tom mis ging,de huisnummers blijken wijknummers te zijn.
Uiteindelijk na een paar keer de weg gevraagd te hebben stopten we voor de deur van ons hotel.
Nou daar is in ieder geval op een paar kleine dingetjes na niets mis mee maar een dag niet gezeurd is tenslotte een dag niet geleefd.
Alles is behoorlijk nieuw en ze hebben een interne garage dus ook de veiligheid van de auto is gewaarborgd.
We zijn ook al even in het centrum geweest met de metro die op slechts 4 minuten afstand van het hotel is.
Zo op het eerste gezicht ziet het er allemaal prima uit en zelfs een overdekt winkelcentrum met 200 winkels had ik geen moeite mee.(het begon een klein beetje te regenen.)

Ook nog even bij de plaatselijk super een paar boodschappen gehaald en deze verkocht dus euroshopper en we hebben er een fles Mooi Kaap gescoord,wat is de naam van deze super?
Daarna hebben we op een terras nog een heerlijke pizza gegeten en morgen gaan we er weer tegen aan.







 



10 opmerkingen:

  1. Haha dat moet appie happie zijn :D

    Dat theresienstad moeten wij maar overslaan. Ik hou niet zo van die depri makende dingen.

    Gelukkig stellen jullie ons niet teleur en gaat het weer eens lekker mis met Tommie. Gelukkig is het wel goed gekomen :D

    Heerlijk zo'n winkel centrum met 200 winkels. Daar kun je je nog eens uitleven zeker als het regent.

    Geniet ervan!!

    Groetjes,

    Jaap

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kan inderdaad niet anders als de Appie Heijn zijn ;)

    Ik heb net ook gelijk de vorige dagen gelezen. Fijn dat de reis zo voorspoedig is verlopen. Ik zat er al op te wachten totdat het met Tom fout zou gaan. Dat blijft jullie achtervolgen ;)

    Nog heel veel plezier en ik ben benieuwd naar de rest van jullie verslagen.

    Groetjes Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat jullie ons niet teleurstellen, en dat Tom gewoon weer allerlei streken met jullie uithaalt :)
    Ik kan me voorstellen dat je depri wordt van zo'n plek als Theresienstadt. De foto's zien er al indrukwekkend uit, laat staan als je daar zelf rondloopt.
    Ik kan niet wachten op de foto's van Praag!

    xxx
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gooi die Tomtom toch gewoon aan de kant. Jullie kunnen veel beter met de "gewone" landkaart overweg gaan.

    Verder ziet het er allemaal interessant uit. Het eten wat jullie voorgeschoteld hebben gekregen, ziet er zeer herkenbaar uit. Weinig groente, dikke frieten en vaak 2 stukken vlees. Dat ga je vaker zo in Tsjechië zien.

    Heel veel plezier in Praag. Ik ben benieuwd hoe jullie het gaan vinden. Het wordt vast veel lopen. :-)

    xxx
    Jer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey wat leuk, nog een verslag!

    De foto's zien er indrukwekkend uit en ik kan me wel voorstellen dat je er depri van wordt.. Hopelijk hebben jullie daarna een beetje kunnen lachen om de tomtom perikelen ;-)

    Hopelijk is de regen van korte duur geweest en hebben jullie vandaag weer mooi weer! Geniet ervan.

    veel liefs,
    Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. helemaal geweldig dat verslag. Tja Theresiestadt geeft weer wat herkenning. het is bij ons al weer zo lang geleden dat wij er waren, maar de beelden blijven op je netvlies. Gelukkig is Praag super en doet je die beelden weer vergeten. geniet nog maar lekker van de Stadt an der Donau. Vergeet niet het Gouden straatje te bezoeken.
    Veel plezier met of zonder Tommie.

    Xxx Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jee, dat zal indrukwekkend geweest zijn Theresienstadt. Ondanks het depri ervan worden, zou ik dat ook graag bezoeken. Wel lachen dat Tomtom weer niet mee wil werken bij jullie ;)
    Gelukkig toch nog kunnen pinnen, want met een lege maag op pad kan natuurlijk niet. Ik ben heel benieuwd naar jullie belevenissen in Praag. Is al weer heel wat jaartjes geleden dat ik daar was. Veel plezier!

    XXX,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Theresiënstadt lijkt me zeer indrukwekkkend om te bezoeken. Kan me voorstellen dat je gedeprimeerd raakt, maar het is goed om dit te blijven gedenken.

    Gelukkig hebben jullie verder een leuke dag gehad. Het hotel ligt wel lekker dicht bij de metro!
    Ik ben benieuwd naar Praag, daar ben ik nog nooit geweest.

    groetjes, Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi wat en gezellige foto's op deze pagina.
    Ik hoop dat alles goed gaat
    Hier wel
    Ik zag dat die hotel kamer gister gezzelige was kon je daar nou echt samen poepen?
    De operatie is goed gegaan doet wel veel zeer
    Ik ben daarom vandaag ok nog maar effe thuis
    Nou geniet van de reis Gr. Pat

    Ps.
    Ik zie dat jullie weer likt Hebben gegeten al die foto's haha

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een beetje late reaktie van mijn kant, maar ik lees weer helemaal bij. De foto's van Theresienstadt zijn inderdaad heel depromerend en ik kan me voorstellen dat de sfeer nog erger is en heel indrukwekkend. Geen gezellige plek.
    Ik zie dat jullie Tom het weer prima doet!

    groetjes Chantal

    BeantwoordenVerwijderen