24 augustus

Click for Linz, Oostenrijk Forecast

Vandaag verlaten we Praag en rijden we naar Gallneukirchen over een afstand van 240 km.

Reisverslag:

Vanochtend na het ontbijt de spullen naar de auto gebracht en nu proberen Praag weer uit te komen, maar dat ging gesmeerd. Het was vandaag aardig bewolkt en na 5 minuten begon het zelfs te spetteren dus we gingen weer mooi op tijd weg.
We gingen op weg naar kasteel Karlstejn (een gotisch kasteel uit de 14e eeuw) wat zo’n 40 km rijden was en hebben daar een klein uurtje over gedaan.
Hoe zuidelijker we reden hoe blauwer het weer werd, gelukkig maar.
Daar aangekomen eerst de auto op de parkeerplaats gezet en eens kijken op wat voor manier we naar boven gingen, je kan het lopend doen maar met deze temperaturen 2,5 km omhoog klauteren hadden we geen zin in als je het ook met een koets of minibusje kan doen, we hadden toch nog wat kronen over dus kozen we voor het busje, die reed wel via een andere weg, leuk door de bossen en na een minuut of 20 waren we boven.

We hebben daar even rondgelopen, foto’s gemaakt en van het uitzicht genoten. Het zag er allemaal prachtig uit en ook niet zo druk als we verwacht hadden, terwijl het toch het meest bezochte en bekendste kasteel van Tsjechië is, waarschijnlijk de goede dag uitgekozen.
Uiteraard kon je ook weer naar binnen om allerlei schilderijen te bekijken maar dat hebben we niet gedaan, was trouwens ook weer € 30,00 plus dat je alleen in kronen kon betalen en die hadden we tenslotte niet meer. We wilden ook geen geld meer wisselen want dan blijf je weer zitten met een zooitje van die kronen, we hadden er nog een paar en bedachten dat het genoeg was voor een kop koffie en een broodje. J

Hierna zijn we naar beneden gelopen, een heel gezellig wandelingetje want overal langs de weg staan leuke huisjes en vooral allerlei standjes met hapjes, drankjes, ijsjes en souvenirs.

Hierna vervolgden we onze weg naar het Zuiden, we besloten het landelijk te houden en hadden Tom aangegeven de snelwegen te vermijden, leuk om door al die kleine dorpjes, bergweggetjes en door het boerenland te rijden maar echt opschieten deed het natuurlijk niet. Na zo’n anderhalf uur zijn we toch maar naar de gewone weg gereden, snelweg is het niet want het is maar tweebaans maar het ging wel weer wat sneller.

Onderweg nog even gestopt bij de Mac voor een koffie waar ze er wel een feestje van maken.
In een klein dorpje nog een supermarkt binnengelopen voor een paar broodjes en natuurlijk een plaspauze ingelast.

We hadden even een kleine opstopping bij Ceske Budejovice, oorzaak was eigenlijk alleen een stoplicht op de weg maar het stapelde aardig op.
Onderhand begon de temperatuur in de auto al aardig op te lopen, gelukkig werkte de airco goed.

Na nog 2 caches gedaan hebben reden we de grens over en was het nog maar een klein uurtje naar Gallneukirchen.
Bij Freistadt stond aangegeven dat er een omleiding was naar Linz, oeps dat was niet te hopen maar ja we hoefden niet helemaal naar Linz dus gokten we maar dat wij gewoon konden doorrijden.

Ik reed door de hoofdstraat van Freiburg en daar waren ze één helft van de weg aan het asfalteren maar dat was de linkerkant, wel vreemd dat er drie bussen op “mijn” weghelft reden maar het paste net dus maar gewoon doorgereden, ik zag ook niet dat er  middelvingertjes omhoog werden gestoken. Toen ik erdoorheen was vroeg Jos wel of ik nog wist wat zo’n rond wit bord met een rode rand eromheen betekende?  Huh? Even over het hoofd gezien, haha. Ze zullen wel gedacht hebben, stomme Nederlanders!!!

De rest van de route ging zonder problemen en kwamen hier om 17.00 uur aan, wow wat een hitte en natuurlijk geen zuchtje wind. Na een verfrissend drankje eerst het zwembad(je) in gegaan, een soort afsluitbaar bad en heerlijk om daarin bij te komen.

’s Avonds lekker gegeten en lang bijgekletst,met Ursula en Georg, de laatste keer dat we hier waren was 4 jaar geleden maar we hebben elkaar nog wel een paar keer in Wenen ontmoet en vorige maand is Ursula nog een paar dagen bij ons op bezoek geweest.
Morgen volgen er wel wat foto’s van dit hele aparte huis.
Jaap er zit inderdaad een restaurant in die tv toren en ik las ook dat ze daar heerlijke ijsjes verkopen,overigens hebben wij niet zelf dit restaurant bezocht maar gegoogeld.

1. Haha ja lekker hoor een inrichtingsweg inrijden. Ze zullen wel gedacht hebben ;)

Heerlijk zo'n huis met zo'n heerlijk zwembad en gezellig dat jullie nu een paar dagen met vrienden zitten!!

Mooi kasteel trouwens, nog in erg goede staat !

Geniet lekker verder!!

Groetjes,

Jaap

2. Hallo,
    ook ik volg met veel plezier jullie belevenissen. Te meer omdat wij de komende maanden aantal plekken gaan bezoeken die ook bij jullie nu op het programma staan! Geniet er van!!!
    groetjes,
    Leen (tipsy van het forum)

3. Goedemorgen :)

Wat een mooi kasteeltje was dat. Het ligt er ook heel mooi. Wat een temperaturen zeg, 40 graden?! Hier moeten we het met de helft doen vanaf vandaag ;)
    Gezellig om een paar dagen bij Ursula en Georg door te brengen. Ik ben benieuwd naar de foto's van het aparte huis!
    Geniet lekker verder :)

XXX,
    Karin

4. Wat een mooi kasteel, en het ligt inderdaad prachtig!
    Pfft, wat een temperaturen zeg! Gelukkig werkt de airco goed ;)
    Ik zie het al helemaal voor me hoe jullie tegen het verkeer inreden zonder iets in de gaten te hebben, hahahahaha!
    Lekker dat jullie konden afkoelen in het zwembad van Ursula en Georg.

xxx
    Bianca

5. Haai lieve allebei,

Ik liep ontzettend achter maar het is een beetje druk en rommelig. Ik heb nu weer even zitten genieten van jullie mooie trip. Heerlijk om in zo'n zwembad even af te koelen zeg! Ik ga snel naar het volgende verslag ;)