23 augustus

Click for Praag, Tsjechië Forecast



Vanochtend kwam ik om 9 uur mijn bed uitgerold, was wel een paar uur wakker geweest vannacht maar toch was dat wel een aardige tijd om met de vakantie wakker te worden. Jos kon ik nergens ontdekken en dacht dat die misschien vast was gaan ontbijten want die wordt altijd met honger wakker maar even later kwam hij de kamer binnen, hij was op zoek geweest naar een cache die toch wat verder weg scheen te liggen dan dat hij in eerste instantie dacht dus dat was niets geworden. Dan maar naar het ontbijt nadat ik de gebruikelijke ochtendrituelen had afgewerkt.
Om half 11 vertrokken we uit het hotel, we hadden nog 4 dingen op het programma staan en begonnen maar gewoon ergens.
Met de metro natuurlijk, dat is toch prettiger dan de bus en tram want die hebben geen airco en het is zo vreselijk heet, eigenlijk valt de temperatuur nog wel mee (zo rond de 30 graden) maar de vochtigheidsgraad is erg hoog dus alles plakt en het is erg benauwd. Onder de grond is het lekker fris en kom je even bij van warmte. De metrostations vind ik behoorlijk smerig hier in vergelijking met andere steden en ook veel zwervers in en rond de metro.

Onze eerste stop was het Wenceslasplein waarvan men zegt dat je dat gezien moet hebben, eigenlijk waren we niet zo onder de indruk, er schijnt hier wel vaak van alles te doen zijn en het was ook wel een drukte van belang maar niet echt indrukwekkend, veel winkelstraten komen uit op het plein en overal restaurants en bars dus wel gezellig om even gezien te hebben.
We liepen verder naar het Nationaal Museum, een prachtig gebouw alleen hadden we weer eens de pech dat de zon totaal verkeerd stond dus foto’s maken werd niets, wel vanaf het Museum de straat in waar we net vandaan gekomen waren en dat zag er ook wel leuk uit.





Hierna hebben we ons via het o.v. verplaatst naar het Dansende huis, apart om te zien zo’n glazen bouwwerk (gedeeltelijk dan) tussen al die andere mooie bouwwerken, ook hier werkte de zon niet echt mee en zijn we een stuk de brug opgelopen om nog een leuk plaatje te kunnen maken, dat kwam mooi uit want hier lagen twee caches die we vandaag wilden doen, je moest hiervoor wel over de brug hangen om de cache te pakken en bij de beschrijving stond ook dat je voorzichtig moest zijn, m.a.w. niet de rivier in duiken. Het is zowaar gelukt om niet ons evenwicht te verliezen en voorover te kukelen dus dat viel weer mee.
Hier bovenop de brug was het ook bloedje heet in de zon, het gutste echt van ons af dus gauw maar weer de schaduw opzoeken.





Het volgende “programmapunt” was de Zizkov televisietoren, het hoogste gebouw van Tsjechië (134 meter hoog),  een erg grappig gebouw waar allemaal baby’s omhoog en omlaag klimmen, je kan ook nog naar binnen en met de lift omhoog voor een mooi uitzicht over de stad maar we zouden hierna nog een keer naar Praagse Burcht gaan en daar heb je ook een mooi uitzicht over Praag, wat we trouwens gisteren ook al gezien hadden.




Na een rondje om de toren zijn we eerst maar ergens een sandwich gaan eten en daarna ons laatste doel voor vandaag: het Gouden Straatje waarvoor we weer de halve stad door moesten kruisen naar de Praagse Burcht.

De metro weer gepakt en op zoek naar tram 22, de enige tram die je helemaal naar boven brengt zodat je geen klimwerk hoeft te verrichten, zeker met deze hitte wel prettig. Uit de metro gekomen sprongen we de tram in en wisten nog een zitplaats te bemachtigen, tjonge wat was het heet zeg in de tram.
Na een paar haltes begonnen we toch wat te twijfelen, pakten de kaart er maar even bij om de haltes te bekijken (blijft wat stuntelen in het Tjechisch) en kwamen er toen achter dat we in lijn 12 zaten i.p.v. 22, haha, nou ja het scheelt maar één nummer!!
Naar de overkant gelopen en maar weer terug, alleen stapten we veel te vroeg uit wat betekende dat we nog een pokkeneind moesten lopen naar de halte waar we de goede tram konden nemen, nou ja maakt niet uit, het is vakantie en we hadden nog water genoeg bij ons dus wat kon ons gebeuren?

Bij het paleis aangekomen eerst maar wat foto’s gemaakt want de zon stond nu wel beter, de tuinen doorgelopen en op zoek naar het Gouden Straatje, dit hebben we wederom niet gezien.
Het was net als gisteren, een ticket kopen maar niet alleen voor het straatje maar het hele pakket en daar zaten dingen bij die we eigenlijk helemaal niet wilden zien, wat kerken en tentoonstellingen (dat heeft nu eenmaal niet onze interesse) en om nou € 25,00 te betalen voor 11 minihuisjes ging toch wat te ver, jammer maar we hebben nog 2,5 week en waarschijnlijk ook veel meer tickets die we moeten kopen dus lieten we het er maar bij.
Het is ons wel opgevallen dat je werkelijk overal voor moet betalen en op elke 5 meter wel een loketje staat met: “tickets”.

We hebben nog wat foto’s genomen van het mooie uitzicht en via de Wijnstube weer naar beneden gelopen.
Onze voeten en benen begonnen het een beetje te begeven en we bedachten om maar lekker naar het hotel te gaan, het was tenslotte ook al 17.00 uur dus wel genoeg voor vandaag.









Vanavond hadden we niet echt veel zin om weer de metro te pakken om uit eten te gaan, het werd dus een Mac hier op het plein, Jos een burger en ik een Caesar salade.

Morgenochtend verlaten we Praag weer en gaan op weg naar Oostenrijk, maar eerst maken we nog een stop bij willen maken bij kasteel Karlstejn, zo’n 30 km ten zuidwesten van Praag.

8 opmerkingen:

  1. Mooie foto's weer! En wat een mooi weer hebben jullie, hartstikke fijn!
    Ik kan me helemaal niet meer herinneren dat wij zoveel hebben moeten betalen voor al die bezienswaardigheden, best balen hoor.
    Die TV-toren is nieuw voor mij, die was er nog niet de laatste keer dat we in Praag waren. Leuk met die baby's ;)
    Goede reis naar Oostenrijk!

    xxx
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi hoi,

    Wat hebben jullie prachtig weer daar. Het verbaast mij dat je voor het Gouden Straatje moet betalen. Het zijn alleen maar winkeltjes en een aantal kleine musea. Volgens mij hebben daar (heel lang geleden) niets voor hoeven te betalen. Jammer dat ze de "toeristen" hiervoor uit willen buiten. Die TV-toren kan ik me ook niet herinneren. Wel de Toren van Petrin (mini-eiffeltoren). Maar daar hebben jullie geen tijd meer voor. In ieder geval hebben jullie behoorlijk wat van Praag gezien. En nu op naar Oostenrijk.

    Goede reis morgen!

    xxx
    Jer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    Eindelijk een berichtje van mij. Wat een mooie stad is Praag zeg. Als ik er samen met mijn vader ben in oktober dan ga ik zeker kijken of ik één van die mooie plekken kan bezoeken met hem. Het zal er dan alleen niet meer zo warm zijn. Ik heb inmiddels een keurig spoorboekje gevonden op het internet en kan nu de treinreis van Praag naar Mezemesti helemaal volgen. Maar nog bedankt voor de tips hoor Jos. Voor nu wens ik jullie een goede reis naar Oostenrijk en ook daar zal ik jullie blijven volgen. Liefs, Annemieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi hoi,

    Leuk dagje weer! Leuk die babies op de TV toren. Ik denk dat wij daar ook eens moeten gaan kijken. Kon je er ook eten eigenlijk? Altijd leuk op grote hoogte ;)

    Mooi trouwens dat dansende huis :D

    Geniet lekker verder ook van het lekkere warme weer!!

    Groetjes,

    Jaap

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haaaaai, ik liep een dagje achter maar ik ben nu weer bij :D Dat was al weer een leuke dag, jullie hebben de dagen goed benut en echt veel gezien. Wat een apart gebouw met die babietjes, erg apart en leuk! Ik ben benieuwd of jullie inmiddels goed in Oostenrijk zijn aangekomen of dat tommie jullie ergens anders naartoe heeft gestuurd hahaha

    Heel veel plezier weer!

    Sonja
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi,

    Zo ik ben weer bijgelezen!
    Wat een mooie stad is Praag. Maar zo te lezen in de loop der jaren wel steeds toeristischer geworden. Mooie foto's hebben jullie gemaakt.

    Jammer dat het zo verschrikkelijk warm was, dat merk je in een stad natuurlijk veel meer.

    Goede reis naar Oostenrijk!

    xxx, Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 25 euro voor het Gouden Straatje zou mij ook te ver gaan hoor! Jammer al die tickets die gekocht moeten worden, maar jullie hebben toch nog veel gezien van Praag. Leuk dat jullie ook nog gecacht hebben en die tv-toren met baby's ziet er erg apart uit :) Wat een warmte, dat is in een stad niet altijd even prettig. Maar als het goed is zitten jullie nu in Oostenrijk lekker bij het zwembad ;)

    XXX,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige mooie dag hebben jullie weer gehad in Praag en ook nog zulk mooi weer erbij.
    Mooie foto's en ik zie ook allerlei dingen voorbij komen die ik nog niet gezien heb zoals die toren.
    Dat je nu moet betalen zeg voor het Gouden Straatje. Was in "mijn" tijd nog niet zo.

    Kasteel Kalrstejn is ook zo'n verplicht maar wel interessant bezoek als je Praag bezoekt. Kijk alweer uit naar de foto's, want dat is echt lang geleden dat ik daar was.

    Veel plezier daar en goede reis naar Oostenrijk. Kan haast niet wachten dat jullie Hallstatt arriveren...;-)

    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen